Iframe
Všechny moderní prohlížeče kromě Netscape 4.x podporují tag <iframe>. Ten umožňuje vložit do stránky rám přesné velikosti a zobrazit v něm jinou stránku (té říkám "vnořená"). Je to pak hodně podobné obrázku, akorát že obsah může být zcela libovolný (textový a rolovaný). Iframe se čte ífrejm, anglicky ajfrejm a v českých textech se také občas označuje jako plovoucí rám.
<iframe src="priklad15.htm" width="300" height="100">
</iframe>
Všimněte si prosím, že tag <iframe> je párový.
- src
- atribut src obsahuje URL k souboru vnořené stránky. To může být klasicky relativní (jako v tomto příkladu) nebo absolutní.
- width a height
- šířka a výška. Hodnotou může být velikost v pixelech nebo v procentech. Přitom klasicky procentuální šířka se odvozuje z šířky stránky, kdežto výšková procenta se počítají z výšky okna. Satrapa tvrdí, že procenta zadávat nelze, takže to možná není ve specifikaci; ale funguje to.
- scrolling
- pokud se dá scrolling=no, pak se nezobrazí rolovací lišty a vnořenou stránkou nepůjde rolovat. Scrolling=yes zobrazí pravou rolovací lištu bez ohledu na to, je-li potřeba. Pokud se scrolling neuvede, lišty se zjevují podle potřeby.
- frameborder
- frameborder=0 vypne zobrazování rámečků kolem vnořeného rámu (asi jenom v IE). Jiné hodnoty nefungují. Atribut border ani framespacing nefunguje a nemá žádný vliv (alespoň v IE ne).
- marginheight, marginwidth
- vnitřní okraje vnořené stránky v pixelech
- align
- nastavení obtékání (hodnoty right a left) nebo poloha na řádku (ostatní hodnoty). Je to to samé jako u obrázků.
- name
- jméno vnořeného rámu, použitelné u odkazů (atribut target), které mají mířit do vnořeného rámu.
- ostatní atributy
- dá se použít také class, id a style.
Základní obarvení
Pokud
se nechcete s barvením lišty moc párat, poslouží vám báječně vlastnost
scrollbar-base-color.
<style>
body, html { scrollbar-base-color: red; }
</style>
Nastavenou barvou (v tomto případě červenou) se obarví některé části lišty. Konkrétně face, 3dlight a svrchní barva oblasti track. Další části lišty se obarví barvami odvozenými. Světlejší odstín nastavené barvy (růžovou) získají higlight a spodní track. Oblast shadow bude mít tmavší odstín (nahnědlou). Arrow a darkshadow se nezmění -- budou černé, ať nastavíte základní barvu jakkoliv.