Grafika
Grafické editory můžeme rozdělit do dvou skupin:
- bitmapové editory
- vektorové editory
Bitmapy
Bitmapy (rastry) jsou obrázky tvořené velkým množstvím bodů, které dávají dohromady požadovaný obrázek. To se projevuje kostrbatostí obrázku v některých místech a také při velkém zvětšení.
Bitmapy se používají především pro digitální fotografie a pro obrázky na webu.Bitmapové obrázky jsou lehce editovatelné, ale zabírají mnoho místa na disku.
Nejčastěji používané bitmapové formáty
rastry CompuServe
Rastry CompuServe mají příponu .gif a používají se hlavně v síti Internet. Jejich barva je omezena na 256 barev (8 bitová barevná hloubka).
rastry Windows
Klasické rastry Windows mají příponu .bmp a jsou jedním z nejrozšířenějších formátů. Používají až 16 milionů barev (24 bitová barevná hloubka)
rastry programu Adobe Photoshop
Rastry programu Adobe Photoshop mají příponu .psd. Obvykle se pro rozšiřování obrázků nepoužívá a tak se s ním dá setkat velmi obtížně.
rastry JPEG
Jsou velni rozšířeným formátem, soubory mají příponu .jpg Tento formát používá obrazovou kompresi, takže soubory nejsou tak velké jako u ostatních formátů.
Bitmapové editory
Bitmapové editory jsou programy pomocí nichž lze editovat a retušovat bitmapové obrázky. Nejrozšířenějšími a nejprofesionálnějšími editory jsou tyto programy: Adobe Photoshop, Corel Photopaint, Paintshop pro a program Malování dodávaný standartně s Windows.
Vektorové obrázky
Ve vektorových obrázcích se obraz neskládá z jednotlivých bodů, ale z křivek a bodů které jsou přesně popsány. To má velkou výhodu, jelikož všechny objekty v obrázku jsou snadno editovatelné a obrázek zabírá málo místa na disku.
Často užívané vektorové formáty
- zapouzdřené postskripty
Zapouzdřený postscript je hlavním formátem pro přenos grafik mezi grafickými studii. Postscript je jazyk vymyšlený a stvořený firmou Adobe roku 1982. Tento jazyk slouží k popisu tiskové stránky, jeho úkolem je tedy popsat vzhled stránky tiskárně. Ne každá tiskárna však postscript umí. Zapouzdřené postscripty mají příponu .eps.
- soubory aplikace Adobe Illustrator
Tento formát využívé program Adobe Illustrator a soubory v tomto formátu mají příponu .ai
- soubory programu Corel Draw
Obrázky stvořené v programu Corel Draw mají příponu .cdr
Vektorové editory
Mezi nejrozšířenější a nejznámější vektorové grafické editory patří program Corel Draw, který umožňuje kromě kreslení také tvorbu různých dokumentů a dále pak program Adobe Illustrator.
Rastrová a vektorová grafika
Grafika | rastrová (bitmapová) | vektorová |
Co to je | základem je mřížka obrazových bodů - pixelů, a její velikost (šířka × výška), | základní prvkem jsou objekty (úsečka, křivka, obdélník), které lze matematicky popsat, a těmto objektům se přiřazují různé atributy - tloušťka a barva čáry, vzhled výplně apod. |
Výhody | přirozené pořízení a zobrazení na rastrových zařízeních (skener, digitální fotoaparát, monitor, tiskárna),
| nezávislost na výstupním zařízení, |
Nevýhody | často velký nárůst objemu dat, | horší možnosti práce s barvou, vektorová fotografie není možná |
Příklad | naskenovaná fotografie z dovolené | jakýkoliv klipart |
Barvy v počítačové grafice
Barvy se v počítačové grafice tvoří pomocí různých barevných systémů. Nejrozšířenější jsou dva, RGB a CMYK.
systém RGB
- barvy se skládají ze tří základních složek: červené (Red), zelené (Green) a modré (Blue)
- jednotlivé složky vyzařují světlo své barvy a tím se také řídí jejich míchání
- vzniká tak trojrozměrný prostor barev reprezentovaný jednotkovou krychlí
- vrcholy krychle: (0,0,0)...černá, (1,1,1)...bílá, (1,0,0)...červená, (0,1,0)...zelená, (0,0,1)...modrá, (1,1,0)...žlutá, (1,0,1)...fialová, (0,1,1)...tyrkysová
- na diagonále mezi černou a bílou jsou tzv. odstíny šedi (stejné zastoupení všech složek)
- systém se používá při zobrazování na monitoru
- rozšíření RGBA - složka A (Alfa-kanál) určuje průhlednost vzhledem k pozadí (0 - neprůhledný, 1 - zcela průhledný)
systém CMY (resp. CMYK)
- doplňkový k systému RGB
- vychází z principu míchání malířských barev (světlo je pohlcováno)
- opět tři základní složky (pigmenty): tyrkys (Cyan, azurová), purpur (Magenta, fialová) a žluť (Yellow)
- podobná krychle barev
- užití při barevném tisku
- smíchání všech tří pigmentů dá černou pouze teoreticky (prakticky vznikne tmavě hnědá), proto bývá přidávána kvalitní čerň (blacK) a systém se pak označuje CMYK
- převodní vzorce: (C M Y) = (1 1 1) - ( R G B), (R G B) = (1 1 1) - (C M Y)
<!--[endif]-->