Jdi na obsah Jdi na menu
 


Grafika

24. 4. 2008

Grafické editory můžeme rozdělit do dvou skupin:

- bitmapové editory

- vektorové editory

Bitmapy

Bitmapy (rastry) jsou obrázky tvořené velkým množstvím bodů, které dávají dohromady požadovaný obrázek. To se projevuje kostrbatostí obrázku v některých místech a také při velkém zvětšení.

Bitmapy se používají především pro digitální fotografie a pro obrázky na webu.Bitmapové obrázky jsou lehce editovatelné, ale zabírají mnoho místa na disku.

 

Nejčastěji používané bitmapové formáty

rastry CompuServe

Rastry CompuServe mají příponu .gif a používají se hlavně v síti Internet. Jejich barva je omezena na 256 barev (8 bitová barevná hloubka).

rastry Windows

Klasické rastry Windows mají příponu .bmp a jsou jedním z nejrozšířenějších formátů. Používají až 16 milionů barev (24 bitová barevná hloubka)

rastry programu Adobe Photoshop

Rastry programu Adobe Photoshop mají příponu .psd. Obvykle se pro rozšiřování obrázků nepoužívá a tak se s ním dá setkat velmi obtížně.

rastry JPEG

Jsou velni rozšířeným formátem, soubory mají příponu .jpg Tento formát používá obrazovou kompresi, takže soubory nejsou tak velké jako u ostatních formátů.

Bitmapové editory

Bitmapové editory jsou programy pomocí nichž lze editovat a retušovat bitmapové obrázky. Nejrozšířenějšími a nejprofesionálnějšími editory jsou tyto programy: Adobe Photoshop, Corel Photopaint, Paintshop pro a program Malování dodávaný standartně s Windows.

 

Vektorové obrázky

Ve vektorových obrázcích se obraz neskládá z jednotlivých bodů, ale z křivek a bodů které jsou přesně popsány. To má velkou výhodu, jelikož všechny objekty v obrázku jsou snadno editovatelné a obrázek zabírá málo místa na disku.

 

Často užívané vektorové formáty

- zapouzdřené postskripty

Zapouzdřený postscript je hlavním formátem pro přenos grafik mezi grafickými studii. Postscript je jazyk vymyšlený a stvořený firmou Adobe roku 1982. Tento jazyk slouží k popisu tiskové stránky, jeho úkolem je tedy popsat vzhled stránky tiskárně. Ne každá tiskárna však postscript umí. Zapouzdřené postscripty mají příponu .eps.

- soubory aplikace Adobe Illustrator

Tento formát využívé program Adobe Illustrator a soubory v tomto formátu mají příponu .ai

- soubory programu Corel Draw

Obrázky stvořené v programu Corel Draw mají příponu .cdr

Vektorové editory

Mezi nejrozšířenější a nejznámější vektorové grafické editory patří program Corel Draw, který umožňuje kromě kreslení také tvorbu různých dokumentů a dále pak program Adobe Illustrator.

 

Rastrová a vektorová grafika

Grafika

rastrová (bitmapová)

vektorová

Co to je

základem je mřížka obrazových bodů - pixelů, a její velikost (šířka × výška),
při vstupu / výstupu z / na periferní zařízení (skener / tiskárna) je důležité rozlišení v dpi (kolik bodíků na palec; 1 palec je asi 2,54 cm)

základní prvkem jsou objekty (úsečka, křivka, obdélník), které lze matematicky popsat, a těmto objektům se přiřazují různé atributy - tloušťka a barva čáry, vzhled výplně apod.

Výhody

přirozené pořízení a zobrazení na rastrových zařízeních (skener, digitální fotoaparát, monitor, tiskárna),
lepší možnosti práce s barvou

 

nezávislost na výstupním zařízení,
bezproblémové transformace,
snadný převod do rastru,
možnost kombinace s bitmapou, zachovaná ostrost a oblost hran při jakémkoliv zvětšení

Nevýhody

často velký nárůst objemu dat,
snížení kvality při zvětšování,
problémový převod na vektorový popis (tzv. trasování)

horší možnosti práce s barvou,
pro zobrazení nutno převést do rastru,

vektorová fotografie není možná

Příklad

naskenovaná fotografie z dovolené

jakýkoliv klipart

Barvy v počítačové grafice

Barvy se v počítačové grafice tvoří pomocí různých barevných systémů. Nejrozšířenější jsou dva, RGB a CMYK.

systém RGB

  • barvy se skládají ze tří základních složek: červené (Red), zelené (Green) a modré (Blue)

  • jednotlivé složky vyzařují světlo své barvy a tím se také řídí jejich míchání

  • vzniká tak trojrozměrný prostor barev reprezentovaný jednotkovou krychlí

  • vrcholy krychle: (0,0,0)...černá, (1,1,1)...bílá, (1,0,0)...červená, (0,1,0)...zelená, (0,0,1)...modrá, (1,1,0)...žlutá, (1,0,1)...fialová, (0,1,1)...tyrkysová

  • na diagonále mezi černou a bílou jsou tzv. odstíny šedi (stejné zastoupení všech složek)

  • systém se používá při zobrazování na monitoru

  • rozšíření RGBA - složka A (Alfa-kanál) určuje průhlednost vzhledem k pozadí (0 - neprůhledný, 1 - zcela průhledný)
  • Obrazek









systém CMY (resp. CMYK)

  • doplňkový k systému RGB

  • vychází z principu míchání malířských barev (světlo je pohlcováno)

  • opět tři základní složky (pigmenty): tyrkys (Cyan, azurová), purpur (Magenta, fialová) a žluť (Yellow)

  • podobná krychle barev

  • užití při barevném tisku

  • smíchání všech tří pigmentů dá černou pouze teoreticky (prakticky vznikne tmavě hnědá), proto bývá přidávána kvalitní čerň (blacK) a systém se pak označuje CMYK

  • převodní vzorce: (C M Y) = (1 1 1) - ( R G B), (R G B) = (1 1 1) - (C M Y)

<!--[if !vml]-->Obrazek
<!--[endif]-->

 
 

 



Archiv

Kalendář
<< únor / 2021 >>